Güvenli Yükleme Nasıl
Yapılır? |
|
|
Ağırlık Merkezi
gergisi
|
Yan gergi
|
|
Yükleme ve Ağırlık Noktasına
Etkisi
|
] Bir Virajdaki Araca Etkiyen Merkezkaç
Kuvveti Hızın Karesi Kadar Artar
] Hızınızı 2 Kat Artırırsanız Virajdaki
Merkezkaç Kuvveti 4 Kat Artar
] Hızınızı 3 Kat Artırırsanız Bu Kuvvet 9
Kat Artar
VİRAJLARDA YOL DIŞINA ÇIKMAMAK
İÇİN |
] Yüklemeyi
] Yük Dağılımını
] Yük Emniyetini Sürekli Kontrol
Edin
 |
 |
Aşırı yüklemenin karayoluna
etkisi |
AŞIRI YÜKLEMENİN RİSKLERİ
NELERDİR |
] Bir Kamyona Yasal Taşıma Sınırının %
10’u oranında Fazla Yük Alınması, Yakıt Sarfiyatını % 6 Oranında
Artırmaktadır
] Yani 10 Tonluk Kamyona 11 Ton Yük
Alırsanız, 50 Lt.de 3 Lt. Fazla Yakıt Harcarsınız
Lastikler
Çabuk Yıpranır
] Makas ve Amortisörler Sistemleri Zarar
Görür
] Aktarma Organları Hasarlanır
] Fren Sistemleri Arızalanır
] Aracın Ekonomik Ömrü Kısalır
] Trafiğe Olan Konsantrasyonu
Bozar
] Çıkış Eğimli Yollarda Hızın Düşmesi
Dikkatini Dağıtır
] Düşük Hızda Sollama Mesafesi
Uzar
] Sollama Mesafesinin Uzaması Taşıt
Trafiğini Durma Noktasına Getirir
 |
Serbest yuvarlanan futbol topu daha kısa
mesafede durur. |
 |
Bowling topu daha ağır olduğundan uzun
mesafede durur. |
 |
Bowling topu daha ağır olduğundan uzun
mesafede durur. |
AĞIR TONAJLI TAŞITLAR FRENLEME
İVMELERİNDEKİ FARKLILIK NEDENİYLE DAHA UZUN MESAFEDE
DURURLAR |
Bu Nedenle ;
] Önlerindeki Aracı Yakın Takip
Etmemeliler
] Buzlu Karlı Mıcırlı Islak vb. Kaygan
Yollarda Takip Mesafesini Artırmalılar
] Hava Yol Trafik ve Yük Durumuna Göre
Hızlarını Azaltmalılar.
 |
 |
İniş ve yokuşlarda frenleme
teknikleri |
] Çıkış Eğilimli Yollarda Araca Karşı Bir
Direnç
] İniş eğilimli Yollarda ise Taşıta Yardım
Edici Etki Gösterir
Ağır
Tonajlı Taşıt Sürücüleri Araçlarının Büyüklüğü – Hacmi ve Ağırlıkları nedeniyle
Bu Dirençleri Daha Çok Hissederler
|
Düz yol kesimlerinde frenleme
teknikleri
|
] İniş Eğiminin Uzunluğu Taşıta Etkiyen
Hızlandırıcı Kuvvetin Artmasına Neden Olur
] Hızlandırıcı Kuvvet Tekerleklerin
Dönmesi ve Karşıdan Etkiyen Hava Direncinden Fazla ise Motor ve Servis Frenleri
Kullanılmalıdır
] Yokuşa Çıkılan Vitesle İnilmelidir
ÖN TEKERLEKLERİN BLOKE
OLMASI |
] Ön Tekerlekler Bloke Olup Kaymaya
Başlamış İse Araç Tekerleklerinin Kilitlenmesinden Önceki Doğrultuya
Yönelir
] Kaymanın Başlamasıyla Ayağınızı Frenden
Hafifçe Kaldırarak Tekerlekler Üzerindeki Basıncı Azaltın
] Azalan Basınçla Birlikte Tekerlekler
Tekrar Dönmeye Başlayınca Direksiyonu Çevirin
ARKA TEKERLEKLERİN BLOKE
OLMASI |
] Arka Tekerlerin Bloke Olması Aracı
Savurur
] Savrulmayla Birlikte Ortaya Çıkan Yanal
Kuvvetler Aracı İstem Dışı Döndürür
] Çoğu Zaman Araç Geldiği İstikamete
Döner
|
|
Bir kamyonun lastiğinin yere temas
noktası ise iki elin avuçları kadardır. |
Bir otomobil lastiğinin yere temas
noktası yalnız bir avuç içi
kadardır. |
] Aracın Hareketini Sağlar
] Aracı ve Yükü Taşır
] Yük Transferine Karşı Koyar
] Frenleme veya Viraj Alma Sırasında
Motorun Gücünü Aktarır
] Aracı Güvenli Yönlendirir
] Kötü Yol Koşullarında Aracı ve
İçindekileri Sarsmamak, Çabuk Yıpranmamak, Uzun Ömürlü Olmak
] Durduktan Yaklaşık 1 Saat
Sonra
] Düşük Hızlardaki Kullanımlarda ise 3-4
km İçerisinde Kontrol Etmeliyiz
HAREKET HALİNDEKİ TAŞITA ETKİYEN HAVA
DİRENCİ |
] Aracın Aerodinamik Yapısına
] Araçların Boyutlarına
] Aracın Hızına Bağlı Olarak
Değişir
|
Aracı etkileyen hava direncini nasıl
azaltırız.
|
AĞIR TAŞIT SÜRÜCÜLERİ İÇİN ÖZEL
DURUMLAR |
] Otomobil Sürücülerinden Yukarıda Olmak
Bir Avantajdır. Ancak Bu Avantajı Riske Girmemek için Değil Güvenliğinizi
Artırmak İçin Kullanın
] Karayolundaki Geniş Bir Alanı Kolaylıkla
Gördüğünüz İçin, Arkadaki Trafiğin Yasaklamanın Olmadığı Kesimlerde Sizi
Geçişini Kolaylaştırmak Amacıyla, Yalnız Kolunuzla İşaret Verin
 |
 |
Ağır taşıtlar için viraj dönüş
riskleri |
BİR VİRAJA NASIL
GİRMELİSİNİZ? |
Doğru Pozisyon
] Virajlarda Direksiyon Sert, Ani ve Çok
Çevrilmemelidir
] Yakın İlerisi Görülen virajlarda Sağa
Dönüşlerde Orta Şeride Yakın Sürülmemelidir
] Yakın ilerisi Görülmeyen Virajlara
Girerken Sürme Şeridinizi İhlal Etmemeli ve En Sağa Yaklaşarak Girilmeli
Doğru Hız
] Viraja Giriş Hızının Hayati Önemi
Vardır
] Viraja Giriş Hızı, Virajın Keskinliği
Ters Orantılıdır
] Viraj Keskin ise Hız
Düşürülmelidir
Hız Uygun Vites
] Viraja Hızı Uygun Vitesle
Girilmeli
] Zorunlu Olmadıkça Virajda Vites
Değiştirilmemeli Aksi
] Taktirde Tek Elle Direksiyonu Hem
Kavramak Hem Döndürmek
Mümkün olmayacaktır
 |
Viraj alma teknikleri ve
kazançlarınız
|
Viraj İçinde
] Fren Uygulanmalı
] Yol Yüzeyindeki Kar, Buz, Mıcır ve Su
Kaydırıcı Özelliklerdir
] Virajın Bizzat Kendisi Kayma
Nedenidir
] Fren Yapılması Tekerleklerin Kaymasını
Teşvik eder
] Virajlarda Asla Sollama
Yapılmamalı
] Sollama İçin Gerek Duyulan Enine Alan,
Geçilen Sürücünün Olası Hareketleriyle Daralır
GÜVENLİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ VE
KAZANÇLARINIZ |
] Viraja Girerken Yavaşlayın
] Uygun Hız ve Vitesi Seçin
] Viraj Alırken Oturma Pozisyonunuzu
Değiştirmeyin
] Direksiyonu Kavrayın Hiçbir Biçimde
Direksiyonunuzu Tek Elle ya da 10’u 10 Geçe Pozisyonu Dışında Tutmayın
] Görmediğiniz Yerde, Sizi Neyin
Beklediğini Bilemezsiniz
] Özellikle Dar Dönüşlerde, Virajlarda
Görüşünüz Kısıtlanmaktadır
] Hızınızın Doğru Seçilmesi Şeridinizi
Korumak ve Daha Dikkatli Davranmak Çok Önemlidir
] Yakın İlerisi Görülmeyen Virajlara Dar
Açıyla Girmeliyiz, Olabildiğince Sağ Kenar Çizgisine Yaklaşmalıyız
 |
Viraj alırken etkileyen
kuvvetler
|
VİRAJ ALIRKEN ETKİLEYEN
KUVVETLER |
] Merkezkaç Kuvveti Nedir?
] Dönüş Sırasında Araca Etkiyen Kuvvete
Denir
] Bu Kuvvet Aracın Takla Atmasına,
Savrulmasına Neden Olur
Virajdaki
Tehlikeler
] Hız
] Viraj Sertliği, Kesinliğidir
“Yolda
Yanlış Devir Vardı. Beni Yol Dışına Attı”
Oysa
:
] Viraja Giriş Hızınız, Bu Yol Tipi İçin
Uygun Görülen Yasal Sınırlar İçinde Değildi
] Sert Manevra Yaptınız
] Sert Frenlediniz
] Direksiyonu Ani Çevirdiniz
] Şehir içi Yollarda Devir Uygulanmaz
Çünkü,
Şehir içlerinde Çok Düşük Hızlarda, Araç Kullanılması ve Kavşaklarda
Yavaşlayarak Dönüş Yapılması İstenir
KAYMA RİSKİNİN OLDUĞU
YÜZEYLER
|
] Yağmurdan Hemen Sonra Toz Yaprak Gibi
Birikintilerin Lastiklerin Kaymasını Kolaylaştırması
Hava
Sıcaklıklarının Ani Düşmesi ve Sıfır Derece Düzeyine İnmesiyle Gizli Buzlanmanın
Oluşması
Köprü
ve Viyadüklü Kesimler
] Gevşek Malzemeli, Mıcırlı Yüzeyler
] Metal Yüzeyler
] Rögar Kapakları
] Çukur, Teker İzi ve Bunların Su ve Yağla
Dolması
] Taksi ve Otobüs Duraklarındaki
Yağ
] Yeni Döşenmiş Asfalt Yol Tabakası İle
Mevcut Asfaltın Aşırı Sıcaklar Altında Erimesi
] Aşırı Hız
] Hızınızı Azaltarak Kayma Riskini En Aza
İndirilebilirsiniz
] Sert Direksiyon Kırmalar
] Virajlara Girerken Doğru Araç Pozisyonu
ve Direksiyon Tutuşuyla Kayma Riski azaltılmalıdır
Aşırı Hızla Birlikte Sert İvmelenme
:
]Aşırı Hızla birlikte Aracınızın Ani Bir
Şekilde İvmelenmesi Tipik Bir Kayma Nedenidir
Frene
Aşırı Basma ve Ani Fren:
] Uygun Hızlar Kullanılmaz ve Riskler
Önceden Tahmin Edilmezse Ani Fren Kaçınılmaz Olur.
] Frene Aşırı Basma ve Ani Fren Kayma
Nedenidir.
 |
 |
 |
Arka Tekerlek kayması |
Ön Tekerlek Kayması |
Dört Teker
Kayması |
ARKA TEKERLEK KAYMASI
] Ayağınızı Gaz Pedalından Çekerek Nedeni
Ortadan Kaldırmaya Çalışın. Aynı Anda Ön Tekerlekleri Kayma Yönünde
Çevirin
] Denge tekrar Kazanıldığında Gidiş
Yönünüze Yumuşak Bir Yönlenme (Direksiyon Hareketi) ve Yumuşak Bir Şekilde
Hızlanma Mümkün Olabilir
] Uzatılmış Direksiyon Hareketlerinden
Kaçının
ÖN TEKERLEK KAYMASI
] Ayağınızı Gaz Pedalından
Çekin
] Direksiyonu Kaymadan Önceki Yönde Sabit
Tutmaya Çalışın
] Ön Tekerlek Kaymaya Devam Ediyorsa Frene
Yumuşakça Dokunun ve Hızın İstenen Düzeye İnmesini Sağlayın
DÖRT TEKERLEK KAYMASI
] Ayağınızı Fren Pedalından
Çekin
] Daha Sonra Tekrar ve Hafifçe
Basın
] Tekerlekler Kaymaya Başlayıncaya Kadar
Frenlemeye Devam Edin
] Gerekiyorsa Bu Hareket Dizisini Sürdürün
..
ALKOLÜN ETKİLERİ
] Uyarıcı Etkiler
] Uyuşturucu Etkiler
UYUŞTURUCU
MADDELER VE BAZI İLAÇLARIN ETKİLERİ ETKİLER ;
] Dengesiz ve Beklenmedik
Davranışlar
] Dikkati Bir Noktada
Toplayamama
] Uyuşukluk, Bilinç Kaybı
] Algılama Bozuklulukları
] Uyarılara Gereken Tepkileri
Verememe