4 Ağustos 2014 Pazartesi

GÜVENLİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ

gvenli_sr

 YOL KULLANICILARA KARŞI DAVRANIŞLARIMIZ

Başta Şehiriçi Geçişleri Olmak Üzere Yaya, Bisiklet, Mobilet ve Motosikletlerin Yoğunlaştığı Kesimlerde Hız Azaltılmalı 
Yol Kenarlarında Beklemekte veya Yürümekte Olan Çocukların Aniden Yola Çıkabileceklerini Hesaba Katmalısınız
Okul ve Yaya Geçitlerine Yaklaşırken Asla Önünüzdeki Aracı Geçmeyin Hızınızı Düşürün
Çocukların Algılama ve Muhakeme Yeteneği Azdır
Hız ve Mesafe Tahminleri Gelişmemiştir
 

Unutmayalım!


AŞIRI YÜKLEME
Azami Ağırlık ve Azami Toplam Ağırlıklar
   
Tahriksiz Tek Dingil için 10 Ton,
Tahrikli Tek Dingil için 11.5 Ton
 
2.Dingilli 1 Aks grubu için: 1 m ise 11,5 ton
                                      1-1,3 m ise 16 Ton
                                        1,3-1,8 m ise 18 Ton
 
18 Ton 3 Dingilli Motorlu araç gurubu için; 1,3 m ise 21 Ton
                                                 1,3-1,4 m ise 24 Ton

 

Güvenli Yükleme Nasıl Yapılır?
Ağırlık Merkezi gergisi
Yan gergi
 
Yükleme ve Ağırlık Noktasına Etkisi

 

MERKEZKAÇ KUVVETİ

Bir Virajdaki Araca Etkiyen Merkezkaç Kuvveti Hızın Karesi Kadar Artar
Hızınızı 2 Kat Artırırsanız Virajdaki Merkezkaç Kuvveti 4 Kat Artar
Hızınızı 3 Kat Artırırsanız Bu Kuvvet 9 Kat Artar

VİRAJLARDA YOL DIŞINA ÇIKMAMAK İÇİN

Yüklemeyi
Yük Dağılımını 
Yük Emniyetini Sürekli Kontrol Edin

Aşırı yüklemenin karayoluna etkisi


 

AŞIRI YÜKLEMENİN RİSKLERİ NELERDİR

Bir Kamyona Yasal Taşıma Sınırının % 10’u oranında Fazla Yük Alınması, Yakıt Sarfiyatını % 6 Oranında Artırmaktadır
Yani 10 Tonluk Kamyona 11 Ton Yük Alırsanız, 50 Lt.de 3 Lt. Fazla Yakıt Harcarsınız
Lastikler Çabuk Yıpranır

Makas ve Amortisörler Sistemleri Zarar Görür
Aktarma Organları Hasarlanır
Fren Sistemleri Arızalanır
Aracın Ekonomik Ömrü Kısalır
Trafiğe Olan Konsantrasyonu Bozar
Çıkış Eğimli Yollarda Hızın Düşmesi Dikkatini Dağıtır
Düşük Hızda Sollama Mesafesi Uzar 
Sollama Mesafesinin Uzaması Taşıt Trafiğini Durma Noktasına Getirir

Serbest yuvarlanan futbol topu daha kısa mesafede durur.
Bowling topu daha ağır olduğundan uzun mesafede durur.
Bowling topu daha ağır olduğundan uzun mesafede durur.


 

AĞIR TONAJLI TAŞITLAR FRENLEME İVMELERİNDEKİ FARKLILIK NEDENİYLE DAHA UZUN MESAFEDE  DURURLAR

Bu Nedenle ;
Önlerindeki Aracı Yakın Takip Etmemeliler
Buzlu Karlı Mıcırlı Islak vb. Kaygan Yollarda Takip Mesafesini Artırmalılar
Hava Yol Trafik ve Yük Durumuna Göre Hızlarını Azaltmalılar.

İniş ve yokuşlarda frenleme teknikleri

YOKUŞ DİRENCİ

Çıkış Eğilimli Yollarda Araca Karşı Bir Direnç
İniş eğilimli Yollarda ise Taşıta Yardım Edici Etki Gösterir

Ağır Tonajlı Taşıt Sürücüleri Araçlarının Büyüklüğü – Hacmi ve Ağırlıkları nedeniyle Bu Dirençleri Daha Çok Hissederler 
 

Düz yol kesimlerinde frenleme teknikleri

İNİŞ EĞİLİMLİ YOLLARDA

İniş Eğiminin Uzunluğu Taşıta Etkiyen Hızlandırıcı Kuvvetin Artmasına Neden Olur 
Hızlandırıcı Kuvvet Tekerleklerin Dönmesi ve Karşıdan Etkiyen Hava Direncinden Fazla ise Motor ve Servis Frenleri Kullanılmalıdır
Yokuşa Çıkılan Vitesle İnilmelidir
 

ÖN TEKERLEKLERİN BLOKE OLMASI

Ön Tekerlekler Bloke Olup Kaymaya Başlamış İse Araç Tekerleklerinin Kilitlenmesinden Önceki Doğrultuya Yönelir
Kaymanın Başlamasıyla Ayağınızı Frenden Hafifçe Kaldırarak Tekerlekler Üzerindeki Basıncı Azaltın
Azalan Basınçla Birlikte Tekerlekler Tekrar Dönmeye Başlayınca Direksiyonu Çevirin 
 

ARKA TEKERLEKLERİN BLOKE OLMASI

Arka Tekerlerin Bloke Olması Aracı Savurur
Savrulmayla Birlikte Ortaya Çıkan Yanal Kuvvetler Aracı İstem Dışı Döndürür
Çoğu Zaman Araç Geldiği İstikamete Döner
 

Bir kamyonun lastiğinin yere temas noktası ise iki elin avuçları kadardır.  Bir otomobil lastiğinin yere temas noktası yalnız bir avuç içi kadardır.

LASTİĞİN İŞLEVLERİ

Aracın Hareketini Sağlar
Aracı ve Yükü Taşır
Yük Transferine Karşı Koyar
Frenleme veya Viraj Alma Sırasında Motorun Gücünü Aktarır
Aracı Güvenli Yönlendirir 
Kötü Yol Koşullarında Aracı ve İçindekileri Sarsmamak, Çabuk Yıpranmamak, Uzun Ömürlü Olmak
Durduktan Yaklaşık 1 Saat Sonra 
Düşük Hızlardaki Kullanımlarda ise 3-4 km İçerisinde Kontrol Etmeliyiz

Lastiğin yol tutuşu


 

HAREKET HALİNDEKİ TAŞITA ETKİYEN HAVA DİRENCİ

Aracın Aerodinamik Yapısına 
Araçların Boyutlarına 
Aracın Hızına Bağlı Olarak Değişir

Aracı etkileyen hava direncini nasıl azaltırız.


 

AĞIR TAŞIT SÜRÜCÜLERİ İÇİN ÖZEL DURUMLAR

Otomobil Sürücülerinden Yukarıda Olmak Bir Avantajdır. Ancak Bu Avantajı Riske Girmemek için Değil Güvenliğinizi Artırmak İçin Kullanın 
Karayolundaki Geniş Bir Alanı Kolaylıkla Gördüğünüz İçin, Arkadaki Trafiğin Yasaklamanın Olmadığı Kesimlerde Sizi Geçişini Kolaylaştırmak Amacıyla, Yalnız Kolunuzla İşaret Verin
 

Ağır taşıtlar için viraj dönüş riskleri

 

BİR VİRAJA NASIL GİRMELİSİNİZ?

Doğru Pozisyon
Virajlarda Direksiyon Sert, Ani ve Çok Çevrilmemelidir
Yakın İlerisi Görülen virajlarda Sağa Dönüşlerde Orta Şeride Yakın Sürülmemelidir
Yakın ilerisi Görülmeyen Virajlara Girerken Sürme Şeridinizi İhlal Etmemeli ve En Sağa Yaklaşarak Girilmeli 
 

Doğru Hız
Viraja Giriş Hızının Hayati Önemi Vardır
Viraja Giriş Hızı, Virajın Keskinliği Ters Orantılıdır
Viraj Keskin ise Hız Düşürülmelidir


Hız Uygun Vites
Viraja Hızı Uygun Vitesle Girilmeli 
Zorunlu Olmadıkça Virajda Vites Değiştirilmemeli Aksi
Taktirde Tek Elle Direksiyonu Hem Kavramak Hem Döndürmek Mümkün olmayacaktır
 

Viraj alma teknikleri ve kazançlarınız

Viraj İçinde 
Fren Uygulanmalı
Yol Yüzeyindeki Kar, Buz, Mıcır ve Su Kaydırıcı Özelliklerdir
Virajın Bizzat Kendisi Kayma Nedenidir
Fren Yapılması Tekerleklerin Kaymasını Teşvik eder
Virajlarda Asla Sollama Yapılmamalı 
Sollama İçin Gerek Duyulan Enine Alan, Geçilen Sürücünün Olası Hareketleriyle Daralır
 

GÜVENLİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ VE KAZANÇLARINIZ

Viraja Girerken Yavaşlayın
Uygun Hız ve Vitesi Seçin 
Viraj Alırken Oturma Pozisyonunuzu Değiştirmeyin
Direksiyonu Kavrayın Hiçbir Biçimde Direksiyonunuzu Tek Elle ya da 10’u 10 Geçe Pozisyonu Dışında Tutmayın
Görmediğiniz Yerde, Sizi Neyin Beklediğini Bilemezsiniz
Özellikle Dar Dönüşlerde, Virajlarda Görüşünüz Kısıtlanmaktadır
Hızınızın Doğru Seçilmesi Şeridinizi Korumak ve Daha Dikkatli Davranmak Çok Önemlidir
Yakın İlerisi Görülmeyen Virajlara Dar Açıyla Girmeliyiz, Olabildiğince Sağ Kenar Çizgisine Yaklaşmalıyız

Viraj alırken etkileyen kuvvetler


 

VİRAJ ALIRKEN ETKİLEYEN KUVVETLER

Merkezkaç Kuvveti Nedir?
Dönüş Sırasında Araca Etkiyen Kuvvete Denir
Bu Kuvvet Aracın Takla Atmasına, Savrulmasına Neden Olur

Virajdaki Tehlikeler 

Hız
Viraj Sertliği, Kesinliğidir
“Yolda Yanlış Devir Vardı. Beni Yol Dışına Attı”

Oysa :

Viraja Giriş Hızınız, Bu Yol Tipi İçin Uygun Görülen Yasal Sınırlar İçinde Değildi
Sert Manevra Yaptınız
Sert Frenlediniz
Direksiyonu Ani Çevirdiniz
] Şehir içi Yollarda Devir Uygulanmaz

Çünkü, Şehir içlerinde Çok Düşük Hızlarda, Araç Kullanılması ve Kavşaklarda Yavaşlayarak Dönüş Yapılması İstenir

 

KAYMA RİSKİNİN OLDUĞU YÜZEYLER

Yağmurdan Hemen Sonra Toz Yaprak Gibi Birikintilerin Lastiklerin Kaymasını Kolaylaştırması 
Hava Sıcaklıklarının Ani Düşmesi ve Sıfır Derece Düzeyine İnmesiyle Gizli Buzlanmanın Oluşması 
Köprü ve Viyadüklü Kesimler

Gevşek Malzemeli, Mıcırlı Yüzeyler
 

TEHLİKELİ YÜZEYLER


Metal Yüzeyler
Rögar Kapakları 
Çukur, Teker İzi ve Bunların Su ve Yağla Dolması 
Taksi ve Otobüs Duraklarındaki Yağ

Yeni Döşenmiş Asfalt Yol Tabakası İle Mevcut Asfaltın Aşırı Sıcaklar Altında Erimesi 
 

KAYMA NEDENLERİ

Aşırı Hız 
Hızınızı Azaltarak Kayma Riskini En Aza İndirilebilirsiniz
Sert Direksiyon Kırmalar
Virajlara Girerken Doğru Araç Pozisyonu ve Direksiyon  Tutuşuyla Kayma Riski azaltılmalıdır
 

Aşırı Hızla Birlikte Sert İvmelenme :
]Aşırı Hızla birlikte Aracınızın Ani Bir Şekilde İvmelenmesi Tipik Bir Kayma Nedenidir

Frene Aşırı Basma ve Ani Fren:

Uygun Hızlar Kullanılmaz ve Riskler Önceden Tahmin Edilmezse Ani Fren Kaçınılmaz Olur.

Frene Aşırı Basma ve Ani Fren Kayma Nedenidir.
 

Arka Tekerlek kayması Ön Tekerlek Kayması Dört Teker Kayması


ARKA TEKERLEK KAYMASI 
Ayağınızı Gaz Pedalından Çekerek Nedeni Ortadan Kaldırmaya Çalışın. Aynı Anda Ön Tekerlekleri Kayma Yönünde Çevirin 
Denge tekrar Kazanıldığında Gidiş Yönünüze Yumuşak Bir Yönlenme (Direksiyon Hareketi) ve Yumuşak Bir Şekilde Hızlanma Mümkün Olabilir 
Uzatılmış Direksiyon Hareketlerinden Kaçının 
 

ÖN TEKERLEK KAYMASI 
Ayağınızı Gaz Pedalından Çekin 
Direksiyonu Kaymadan Önceki Yönde Sabit Tutmaya Çalışın 
Ön Tekerlek Kaymaya Devam Ediyorsa Frene Yumuşakça Dokunun ve Hızın İstenen Düzeye İnmesini Sağlayın 
 

DÖRT TEKERLEK KAYMASI 
Ayağınızı Fren Pedalından Çekin 
Daha Sonra Tekrar ve Hafifçe Basın 
Tekerlekler Kaymaya Başlayıncaya Kadar Frenlemeye Devam Edin 
Gerekiyorsa Bu Hareket Dizisini Sürdürün .. 
 

Alkol ve Kaza ilişkisi

ALKOLÜN ETKİLERİ 
Uyarıcı Etkiler 
Uyuşturucu Etkiler

UYUŞTURUCU MADDELER VE BAZI İLAÇLARIN ETKİLERİ ETKİLER ;

Dengesiz ve Beklenmedik Davranışlar 
Dikkati Bir Noktada Toplayamama 
Uyuşukluk, Bilinç Kaybı 
Algılama Bozuklulukları 
Uyarılara Gereken Tepkileri Verememe